Tuesday, November 10, 2009

APALAH NAK JADI....

baca tajuk tu, persepsi pertama tentunya keluhan tanda berputus asa...dari satu segi, ye..memang aku dah berputus asa...

sangat berputus asa dengan sikap pelajar tingkatan 5 yang masih belum menginsafi diri..sedangkan kalau dikira dan dihitung hari, 8 hari lagi mereka akan menduduki SPM....apalah nak jadi...

pagi ni, seperti biasa aku mengah 'panjat' tangga setinggi 4 tingkat...sudah ku dengar riuh rendah dan bingit suara pelajar kelas yang akan ku 'juangkan' ilmu nanti..

"apalah nak jadi dengan mereka..sempat lagi buat bising"..bisik hati kecilku..

"cikgu, penat erk?"..sapaan pertama seorang pelajar lelaki sebaik melihatku..

"mengah lagi saya tgk awak bergembira"..balasku endah tak endah...

dari cuping telingaku, aku terdengar 2,3 suara berbisik "cikgu bad mood tu"

aku abaikan bisikan tadi...tanpa hiraukan bingit pelajar, aku mulakan rutinku.

"ok pelajar, kemaskan baju awak yang terlondeh kat luar tu,ambil sampah bawah meja masing-masing, berhenti bercakap dan jangan cabar kesabaran saya"..

buat seminit dua, keadaan bingit tadi bertukar senyap..(betul-betul seminit dua), kemudian kelas bertukar macam pasar pagi.

entah kenapa,aku betul-betul naik darah..lebih tepat,kecewa dengan mereka...

aku mula menutup buku yang ku buka tadi...

"periksa tinggal berapa hari", aku mula bertanya kepada 'taiko bising' di dalam kelas.

'8 hari lagi cikgu", jawab rakannya.

'kenapa cikgu?'

'tak de kenapa..tak sabar nak tunggu hari 'lepas beban', dah tak larat nak tengok muka korang lagi.

'kenapa cikgu cakap macam tu,sampai hati cikgu"

'saya sampai hati la, saya cakap macam ni...korang memang belum nginsaf..'agaknya masa hari periksa dan awak antar kertas kosong baru nak sedar..kalau tak nak belajar, kelaur dan jangan ganggu kawan awak yang ada rasa sedar diri nak ilmu..kata saya dengan suara yang lantang.

alhamdulillah...mungkin mengerti kemarahan saya, atau dah memang tak nak dengar saya membebel,mereka diamkan diri,mula buka buku dan menjawab kertas soalan yang saya berikan...

masa 40 minit berlalu...walau hati bermula dengan rasa 'panas', mereka siapkan juga 4 soalan struktur sejarah yang diberikan...loceng nyaring di cuping telinga. aku mula bersedia melangkah keluar. Namun langkahku terhenti..sejuk hati mendengar ucapan terima kasih daripada pelajar..betullah, hati seorang guru, semarah mana hati, mendengar suara harapan dan pohon restu ilmu dari seorang bergelar pelajar, hati yang panas, bak disiram salju akhirnya...

namun, refleksinya...saya memang tak berpuas hati dengan sikap pelajar yang memang tak ada rasa nak belajar...dan tidak berfikir jauh (jika gagal,apa yang akan berlaku kepada mereka)

namun, begitulah lumrah hidup seorang insan bergelar guru...hati dan fikiran, didedikasi untuk kejayaan pelajar....

No comments:

Post a Comment