Wednesday, November 18, 2009

PENGERTIAAN KASIH DAN HARAPAN..

Seawal 4 pagi, mata sudah malas nak melayan mimpi...ku cuba pejamkan lagi..namun perasaan takut dan teruja untuk menghadapi hari ini menyebabkan mata ini cekal terbuka..Tanpa pedulikan keinginan hati untuk menyambung buaian mimpi,aku bangkit dan turun dari katil..sekilas ku pandang 2 insan kesayanganku nyenyak diulit mimpi..aku tersenyum dan bahagia aku terpilih menjadi antara insan penting mereka..

aku berjalan ke pintu dan dengan perlahan mengatur langkah..risau si kecil terjaga dek kebisingan yang kerap kulakukan pada waktu pagi...

Langkah cepat ku atur ke dapur..lauk kukeluarkan dari peti ais..keinginan untuk memasak membuak-buak pula hari ni...bukan apa, risau diri tidak sempat menjamah kelazatan lidah dek kesibukkan yang akan ku harungi hari ni..

Siap menyiapkan sajian ringkas, aku mula bersiap dan melaksanakan semua tanggungjawab yang perlu...

7.00 pagi....usai menghantar anak ke rumah pengasuh, aku memandu dengan tenang ke destinasi...sebuah sekolah dipinggir bandar, tempat anak-anak yang majoriti pekerja industri menuntut ilmu..hari ini bakal mencipta dan mungkin juga mencacatkan sejarah ribuan remaja 17 tahun dalam pengabadian mereka selama 12 tahun bergelar anak didik...hari ini,18 november 2009, hari pertama peperiksaan SPM..

7.30 pagi...aku mulakan tugasan..mengira dan menyusun buku jawapan pelajar, dan bersiap sedia mengedar soalan setelah pelajar masuk...jauh dihujung fikiran logik ku,aku sedar,..secara tidak langsung aku juga berdebar-debar..seakan aku yang akan duduk di salah sebuah kerusi di dewan itu..ironinya,aku sudah melaluinya 10 tahun yang lepas...

7.50 minit pagi....rakan setugas mula memberi arahan..

"Calon-calon dibenarkan masuk ke dewan sekarang. Anda tidak dibenarkan bising dan perlu duduk ditempat anda sehingga arahan seterusnya"..dengan yakin bernada tegas seorang pendidik, arahan itu begitu sempurna bagiku...

kami berdiri pada muka pintu menanti pelajar...dari jauh ku nampak barisan manusia berbaju putih, berkain dan berseluar hijau menuju ke pintu dewan...laksana barisan depan tentera..yang takut namun penuh azam untuk terus melangkah...

'bagusnya pelajar sekolah ni"..bisikku didalm hati..masakan tidak,mereka sungguh berdisiplin..beratur dan tanpa sebisik bunyi boleh kudengar...namun pujian ku di dalam hati seketika cuma..sehabis kelibat barisan pelajar,aku terkejut melihat muka-muka kerisauan dan bingit dengan suara esakkan..

"kenapa?"..aku bertanya rakan sebelahku inginkan kepastian..masing-masing menjungkit bahu tanda belum mengerti dengan serangan emosi secara tiba-tiba itu..

lantas..kesunyian barisan pelajar menjadi sangat gamat..tiada lagi barisan..hanya yang dapat kulihat,masing-masing dipeluk oleh orang dewasa yang menahan sendu...

aku terpaku, lidah kami kelu..tiada satupun arahan yang terlintas difikiran untuk diberikan...tanpa dapat kutahan..air mata tidak segan mengalir...kami guru pengawas tidak lokek berkongsi rasa haru....

rupa-rupanya...pelajar tadi diiring oleh ibu bapa sebaik langkah pertama mereka meninggalkan kediaman...dan saat ingin melangkah ke dewan peperiksaan,masih dipeluk dan diberikan kata-kata semangat serta doa harapan....

hari seakan lambat berlalu...diri berpijak dibumu nyata,namun fikiran dan emosi melayang terkenangkan ibu bapa di kampung..

mak dan ayah, tercapaikan harapan kalian pada diri ini..sesungguhnya anakmu telah berusaha untuk yang terbaik buat kegembiraan kalian.,

No comments:

Post a Comment